Natuurlijk doen jij en je therapeut er alles aan om de behandeling en het contact zo vlot en prettig mogelijk te laten verlopen. Toch kan het gebeuren dat je een klacht hebt of ontevreden bent over de manier waarop je therapeut of andere medewerkers met je omgaan. Dan is het goed om je klacht kenbaar te maken. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor andere patiƫnten en voor de kwaliteit van ons bedrijf.
We hebben de procedure schematisch weergegeven.
Het kan zijn dat je het moeilijk vindt om je klacht aan de orde te stellen. Wellicht voelt een gesprek confronterend. Neem dan iemand mee naar het gesprek, bijvoorbeeld je partner, een familielid of iemand anders die je vertrouwt.
Voor advies over de aanpak van het gesprek kunt je terecht bij patiƫntenorganisaties zoals Zorgbelang. Bij Zorgbelang kunt u ook een probleem melden, in plaats van meteen een klacht in te dienen.
Leveren de gesprekken niet het gewenste resultaat op, dan kunt je bij twee instanties met je klacht terecht: De Klachtencommissie en het Regionaal Tuchtcollege. Welke instantie je kiest, is afhankelijk van het doel dat je wil bereiken. Iedere commissie heeft namelijk een andere bevoegdheid om maatregelen te nemen. In alle gevallen behandelt een onafhankelijke commissie je klacht. De behandeling van de klacht is gratis, uitgezonderd de (eventuele) kosten van bijstand, bijvoorbeeld als je een advocaat inschakelt. Vanzelfsprekend gaan zowel onze organisatie en alle commissies zeer zorgvuldig en vertrouwelijk met je klacht om.