skip to Main Content

Adem je wel? Een onderzoek in ademhaling.

Wat hebben fysiotherapie en het trainen van je ademhaling met elkaar te maken. Omdat het mijn vak is wil ik in deze blog graag uitleggen.

Op mijn eerste blog kreeg ik veel leuke reacties. En daardoor wilde ik mijn volgende stap ook wagen. Sinds 2013 ben ik al aan het nadenken over het delen van mijn kennis. Waarom heb ik zo’n enorme interesse in fysiotherapie? Wat heb ik daar allemaal in ontdekt, waar geloof ik in en wat weet ik daarvan?

In deze tijd is online communicatie de prominente manier van communicatie geworden. Want zelfs jij, mijn lezer, vindt mij online. Dus hoogste tijd om deze spannende wereld in te stappen en je mee te nemen door mijn wereld.

Jouw lichaam, jouw vehikel

Er zijn twee zaken waar ik in geloof

  1. De Wereld Verbeteren begint bij jezelf. Nog specifieker – bij jouw eigen lichaam, want dat is jouw fundament en jouw basisvoertuig. Dit vehikel kan niemand anders voor je onderhouden. Alleen jij!!
  2. De mooiste en gaafste dingen die je bezit, zijn datgene waar jij voor geknokt hebt, energie ingestoken hebt, moeite voor gedaan hebt.

Via deze overtuigingen is ook de naam van onze praktijk geboren CorpusPro. Corpus, latijns voor het lichaam is, staat prominent als eerste in de naam. En Pro staat voor de professionele benadering. Simpel gezegd, we gaan geen wiel uit vinden… Laten wij de wetenschap gebruiken, de wijze lessen van anderen die daar energie en tijd hebben ingestoken. Maar wel bij elkaar gebracht meet één doel: jouw helpen je lichaam te onderhouden, waardoor ook jij een steentje kunt bijdragen aan het verbeteren van de wereld 😉

Hoe is je ademhaling?

Met deze gedachten ontstond ook mijn eerste afleveringen uit mijn serie van vlogs. Ik wil met jullie kennis over de ademhaling delen. Wat hebben fysiotherapie en het trainen van je ademhaling met elkaar te maken. Niet vanwege de corona-actualiteiten, maar simpelweg doordat het eerste wat wij doen: Fysiologisch en Filosofisch gezien.

Het eerste waar de meesten aan zullen denken bij ademhaling is de oefenmethode Yoga. Daar staat de ademhaling ook centraal. En juist daarom wil ik hier geen Yoga-concept gebruiken. Ademhaling is geen concept. Het is een basisbehoefte.

Je longen zijn unieke organen die zich voortdurend aanpassen aan de behoefte van je lichaam vanuit een miraculeuze zuinigheid. Als je stil achter je PC zit dan heb je niet veel lucht nodig, eerder suiker voor de hersencellen. Je spiercellen hebben geen honger. Ik nodig je uit de volgende test te doen.

Een simpele ademhalingstest

Een simpele test uit de fysiotherapie en het trainen van je ademhaling. Sta op en doe direct nu 3 tot 5 burpees…(zie filmpje), snel en vrolijk. Stop met lezen, doe dat nu. Hoe voelde dat? Onthoud dat gevoel. En als burpees nog te zwaar voor je zijn kan je een willekeurige pittige intensieve inspanning kiezen. Kies iets waarvan je weet dat je echt even naar adem moet happen als je die oefening doet. Laat in het commentaar een bericht achter als je een tip zoekt die bij jou past.

Ok, kom rustig even bij achter je PC of je smartphone. Herinner het gevoel wat je bij de 3de of 5de burpee kreeg en wij de test doorzetten:

Adem nu rustig maar actief tienmaal zo diep mogelijk in en uit. Niet nadenken het maakt niet uit of je met je borst of buik ademt. Geen technische methode. Gewoon vol in en vol uit.

Klaar? Nu direct weer drie tot vijf burpees, snel, vrolijk en zonder na te denken. Gewoon nu doen.

Ok, voel je het verschil? Voel je dat je nu al een paar kilootjes lichter bent, niet buiten adem en lekker vrolijk. Een heel andere energie. Neem echt even de tijd om alles te ervaren wat je in je lichaam voelt. En als je tot nu alleen nog maar gelezen en filmpjes hebt gekeken, ga dan terug naar de start van deze test en doe hem. Echt ervaar dit eens.

Ikzelf deed deze test met tweemaal touwtjespringen. Tweede ronde wilde er ik niet meer mee stoppen…;-)

Train je ademhaling

Maar kan je ademen trainen? Zeker wel, dat kan. Sterker, je kan het overal doen, zelfs zittend in de kantoor. In de fysiotherapie trainen we juist veel de ademhaling. Er zijn duizenden oefeningen, maar laat je ik er meenemen in twee hiervan.

8 en 4

Neem een getal wat deelbaar is door twee. Je ziet je brein mag ook mee doen. Bijvoorbeeld acht. Wat je gaat doen is het volgende. Je gaat in acht tellen inademen en in vier tellen uitademen. Dus langzaam inademen en snel uitademen. Dit herhaal je een aantal keren achter elkaar. En dan wissel je de getallen. Je gaat nu in vier tellen snel inademen en in acht tellen lannnnnggggggzaam uitademen.

Tekening van de diafragma, een spier aan de onderzijde van je ribben bedoeld voor ademhaling

Deze oefening traint je diafragma, de spier die je hiernaast ziet. Het is de belangrijkste spier voor je ademhaling en net als al je andere spieren kan je deze spier dus trainen.

Hoe sterker en beter getraind deze spier is, des te makkelijker is het om om te schakelen van rust naar inspanning en van inspanning naar rust. Je ademhaling wordt beter en sterker. Het getal mag dus groeter dan 8-4 worden 😉

Fantoom van de Opera

En een tweede oefening. Deze oefening vind ik erg leuk en geef ik de naam “het fantoom van de opera”. We gaan het volgende doen. Je ademt diep in. Door je neusgaten. En je ademt diep uit, ook door je neusgaten. Maar bij het uitademen heb je een extra opdracht. Je “zingt” mee door je neus, je neuriet op jouw favoriete melodie of toon. Dit hou je vol tot het geluid echt niet meer lukt. Je longen zijn nu zo leeg mogelijk. Je weet nu dat je de oefening goed doet.

Herhaal dit een aantal malen en neem goed de zuurstof op.

En dan de finale. NU. Burpees. Drie tot vijf. Werken je longen nu nog beter ? En als je geen burpees wilt doen, doe wat je leuk vindt en geniet van jouw opgewekte extra energie en van jouw longinhoud.

Hoe voelt dit nu? Laat me het weten.

Hoe voelt dit?

Tot slot heb je misschien nog vragen of zou je andere oefeningen willen proberen. Schroom niet en zoek contact met mij. Kijk op onze contactpagina voor alle gegevens. Natuurlijk vind ik het ook leuk als je me laat weten wat je van deze blog vind en van de filmpjes. Duimpje omhoog? Delen mag natuurlijk ook.

Merk je dat je ongemakken voelt bij deze test of oefeningen, is het wellicht raadzaam om een check-up van je lichaam te laten doen. Neem contact met ons op voor meer informatie hierover, zodat ik jou kan helpen bij je onderhoud van jouw lichaam.

Tot de volgende keer!

Julia,
Fysiotherapeut van praktijk Corpuspro